تبلیغات
همه فن حریف D Q G هر چی بخوای - چشم شما مهمتر است یا کامپیوتر
 
   
 
 
با مطالب خواندنی و جذاب وعکس های دیدنی از سراسر وب
جمعه 26 خرداد 1391 ساعت ساعت 21 و 08 دقیقه و 42 ثانیه | | نوشته ‌شده به دست محمد بهرامی | ( نظرات )

چشم شما مهمتر است یا کامپیوتر


نکات بهداشتی در کار با کامپیوتر 

همه افرادی که با کامپیوتر کار می کنند، باید پس از مدتی به نقطه ای دور نگاه کنند تا چشمان شان دچار خستگی نشود. در ضمن جهت انجام کار با کامپیوتر‌، وجود نور کافی لازم و ضروری است و استفاده طولانی مدت از کامپیوتر باعث خستگی و تحریک چشم شده و ممکن است باعث سردرد شود. جهت جلوگیری از عوارض بالا باید صفحه کلید و سطح کار متحرک قابل تنظیم باشد و حرکات دست در محدوده طبیعی باشد یعنی مچ دست ها صاف بوده و دست به طرف داخل و خارج خم نباشد.
وقتی می خواهیم از روی صفحه ای تایپ کنیم‌، باید آن صفحه در ارتفاع مانیتور و درست کنار آن باشد تا با حرکات کمتری بتوان هر دو را در میدان دید داشته باشیم. کاربر باید در خانه و محل کار‌، ورزش ها و نرمش های لازم را انجام دهد. فشارهای روانی نیز در بروز دردهای اسکلتی سهم بسزایی دارند. کاربر نباید به طور مستمر پشت دستگاه بنشیند و باید هر چند مدت یک بار قدم بزند و به دور دست نگاه کند. از زیرپایی حتما‌ً‌ استفاده کنید. در صفحه کلیدهای پیشرفته، ‌جایی برای تکیه و استراحت مچ دست دارند که بسیار مفید می باشند. صفحه کلید را کمی به طرف جلو مایل کنید، ‌از میز و صندلی با لبه نرم و قابل اتکا استفاده کنید.

به نظر می رسد با فراگیرتر شدن به کارگیری کامپیوتر در محل های کار و حتی خانه ها، تعداد کسانی که از مشکلات چشمی و بینایی (CVS) یا به عبارتی « Computer Vision Syndrome) رنج می برند رو به افزایش می باشد.
مهم ترین علایم CVS عبارتند از: خستگی چشم‌، خشکی چشم، سوزش، ‌اشک ریزش و تاری دید. همچنین ممکن است سبب درد در گردن و شانه ها نیز شود. به طور کلی می توان گفت CVS مجموعه ای از علایم چشمی و بینایی است که بر اثر کار با کامپیوتر ایجاد می شوند. تقریباً‌ ¾ کسانی که زیاد با کامپیوتر کار می کنند، ‌گرفتار این علایم هستند.

چشم انسان حروف چاپی را بهتر از حروف نمایش داده شده بر روی مانیتور می بیند. علت این امر این است که حرف چاپی کنتراست بیشتری با صفحه سفید زمینه داشته و لبه های آنها واضح تر است، حال آن که در مورد صفحه مانیتور چنین نیست و لبه ها به وضوح حروف چاپی نیستند. یکی از مهمترین دلایل خشکی و سوزش چشم هنگام کار با کامپیوتر، ‌کاهش میزان پلک زدن است. این مساله به همراه خیره شدن به صفحه مانیتور و تمرکز روی موضوع کار سبب می شود تا پلک ها مدت بیشتری باز بمانند و در نتیجه اشک روی سطح چشم سریع تر تبخیر می شود. با رعایت توصیه های دهگانه زیر می توان تا حد بسیار زیادی از آسیب های چشمی جلوگیری کرد.

۱٫ سعی کنید به طور ارادی پلک بزنید 

این کار سبب می شود سطح چشم شما با اشک آغشته شده و خشک نشود. در صورتی که مشکل شما شدید باشد، می توانید از قطره های اشک مصنوعی استفاده کنید.

۲٫ مرکز مانیتور باید حدود ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر پایین تر چشمان شما باشد 

این وضعیت علاوه بر این که باعث می شود پلک ها پایین تر قرار گیرند و سطح کمتری از چشم در معرض هوا باشد. از خستگی گردن و شانه ها نیز می کاهد. در این موارد هم باید مانیتور را در ارتفاع مناسب قرار داد و هم ارتفاع صندلی را نسبت به میز کار تنظیم کرد، ‌به طوری که ساعد شما هنگام کار با Keyboard موازی با سطح زمین باشد.

۳٫ مانیتور خود را طوری قرار دهید که نور پنجره یا روشنایی اتاق به آن نتابد 

هنگام کار با کامپیوتر سعی کنید پرده ها را بکشید و روشنایی اتاق را نیز به نصف وضعیت معمولی کاهش دهید.

۴٫ به چشمان خود استراحت دهید

سعی کنید هر ۵ تا ۱۰ دقیقه چشم خود را از مانیتور برداشته و به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه به نقطه ای دور نگاه کنید. این کار سبب استراحت عضلات چشم می شود. همچنین به شما وقت می دهد پلک بزنید و سطح چشم شما مرطوب شود.

۵٫ اگر مجبورید که متناوباً‌ به یک صفحه نوشته و مانیتور نگاه کنید (خصوصاً‌ در مورد تایپیست ها) 

ممکن است چشم شما خسته شود زیرا باید تطابق خود را تغییر دهید. برای جلوگیری از این مساله سعی کنید صفحه نوشته شده را در حداقل فاصله و هم سطح با مانیتور قرار دهید. برای این کار می توانید از copyholder استفاده کنید.

۶٫ فاصله مانیتور با چشمان شما باید ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر باشد. 

۷٫ روشنایی مانیتور خود را تنظیم کنید 

میزان روشنایی مانیتور باید با روشنایی اتاق هماهنگی داشته باشد. یک روش برای تنظیم روشنایی مانیتور این است که به یک صفحه وب با زمینه سفید (مثل این صفحه) نگاه کنید. اگر سفیدی صفحه برای شما مثل یک منبع نور می باشد، روشنایی مانیتور زیاد است و باید آن را کم کنید. در مقابل اگر صفحه کمی خاکستری به نظر می رسد، روشنایی را زیاد کنید.

۸٫ مشخصات دیگر مانیتور خود را تنظیم کنید

کیفیت نمایش تصاویر بر روی مانیتور به سه عامل بستگی دارد: Refresh Rate , Resolution , Refresh Rate , Dote Pitch نشان دهنده فرکانس تجدید تصویر روی مانیتور است. فرکانس پایین می تواند برای چشم خسته کننده باشد و فرکانس های خیلی پایین سبب پرش تصویر می شوند. بهترین Refresh Rate حدود ۷۰ هرتز یا بیشتر است. Resolution یا وضوح تصویر که به Refresh Rate نیز بستگی دارد به تراکم پیکسل های تصویر روی مانیتور گفته می شود. هر چه تعداد پیکسل ها بیشتر باشد، جزییات بیشتری از تصویر دیده می شود. به طور کلی هر چه Resolution بیشتر باشد بهتر است ولی باید به Refresh Rate نیز توجه داشت. گاهی Resolution بالا Refresh Rate پایین دارند. بنابراین باید وضعیتی را انتخاب کرد که هر دو بیشترین تعداد را داشته باشند.
Dot pitch بر sharpness تصویر موثر است و هر چه عدد آن کمتر باشد، تصویر sharp تر است. بیشتر مانیتورها dot pitch بین ۰/۲۵ تا ۰/۲۸ میلی متر دارند. ۰/۲۸ میلی متر یا کمتر عدد مطلوب است. Refresh Rate و Resolution را در ویندوز می توانید در Display Propertise تنظیم کنید ولی Dote pitch قابل تنظیم نیست.

۹٫ اگر علی رغم رعایت توصیه های گفته شده باز هم دچار علایم هستید

می توانید از عینک های مخصوص استفاده کنید زیرا گاهی مشکل در دید متوسط است. ما به طور معمول کمتر از دید متوسط استفاده می کنیم زیرا بیشتر اوقات یا اشیای دور را نگاه می کنیم یا اشیای نزدیک. ولی مانیتور کامپیوتر دقیقاً‌ در فاصله ای از چشم قرار می گیرد که مربوط به دید متوسط است. برای دریافت عینک مناسب کامپیوتر به چشم پزشک مراجعه کنید.

۱۰٫ هنگام کار با کامپیوتر سعی کنید گردن خود را راست نگه داشته و شانه را عقب بدهید

قوز کردن هنگام کار طولانی با کامپیوتر سبب دردهای گردن و شانه ها می شود. کاملاً‌ پشت خود را به صندلی بچسبانید. همچنین ارتفاع صندلی خود را طوری تنظیم کنید که کف پاها روی زمین قرار داشته و زانوی شما در زاویه ۹۰ درجه قرار داشته باشد. Keyboard و Mouse باید پایین تر از آرنج و نزدیک دستان شما قرار داشته باشد.




:: مرتبط با: دانستنیها ی پزشکی , بهداشت و سلامت ,
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
آخرین عناوین مطالب